Neljäs ja viimeinen laskeutumispäivä tänään, huomenna alkaa paasto. Koulutusksessa jälkiruokapöydän täytekakut, tiramisut ja pannacotta huuteli mun nimeä, mutta pysyin tiukkana ja otin hedelmiä. Iltapäiväkahvilla ohitin rahkapullat, leivokset ja keksit ihan kuin aina toimisin niin. Vihreätä teetä vaan, nam!

Miksi mä paastoan? Koska siitä tulee hyvä olo. 

Paaston aikana juon hedelmämehuja, max 400 kcal päivässä,  ja teen sen hyvän olon takia. Paaston aikana toki tippuu kiloja, mutta osa niistä tulee takaisin. Olen paastonnut useaan kertaan, pisimmillään 10 vrk. 14 vrk on muutenkin maksimi jota suositellaan, koska sen jälkeen elimistön hivenaine-, vitamiini- ym. varastot alkaa tyhjentyä.

Paaston aikana suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen tervehtyy, mietin miksi syön ja huomaan, miten paljon on ns. tapasyömistä ja tilannesyömistä. Niistä pääsen aina eroon joksikin aikaa. Paastolla huomaa konkreettisesti sen, että on ihan yksin vastuussa siitä, mitä suuhunsa laittaa. Kontrolli paranee.

Päänsärkyä ja huonoa oloa mulla ei yleensä tule. Näläntunne lakkaa kun ruuansulatus hiljenee, eli kertaakaan ei ole ollut nälkä. Olen käynyt aina lenkillä ja jumpissa ihan normaalisti myös paaston aikana. Ainoa mikä tuntuu on että jalat menee nopeammin hapoille, ja jos lihakset kipeytyy, ne ei palaudu niin nopeasti.

Paasto ei tietenkään sovi ihan kaikille, mutta kyllä sitä kokeilla kannattaa. Itselleni henkinen hyöty on isompi kuin se, että lopuksi huomaa pari vaivaista kiloa lähteneen.